DERS TANITIM BİLGİLERİ


Dersin Adı
Parçacık Fiziğine Giriş I
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
PHYS 401
Güz/Bahar
2
2
3
5
Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Seçmeli
Dersin Düzeyi
Lisans
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Dersin Koordinatörü
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Temel parçacıkları ve bu parçacıkların etkileşmelerini öğrenerek doğanın işleyişini en temel düzeyde anlamak.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Bozunum oranını ve tesir kesitini hesaplayabilir.
  • Feynman kurallarını kuantum elektrodinamiğine uygulayabilir.
  • Esnek ve esnek olmayan elektron-proton saçılması ve elektron-pozitron yokoluş deneylerinin amacının farkına varır.
  • Kuantum mekaniğindeki simetrileri parçacık fiziğine uygulayabilir.
  • Kuvvetli etkileşmeyi yöneten simetriyi tartışabilir.
  • Mezon ve baryonu ayır edebilir.
  • Yerel ayar prensibine aşina olur.
  • Kuvvetli etkileşmenin kaynağını tartışabilir.
Ders Tanımı Tesir kesiti, Dirac denklemi, kuantum elektrodinamiği, esnek ve esnek olmayan ep saçılması, simetriler ve kuark modeli, Kuantum renk dinamiği konuları tartışılacaktır.
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
Uzmanlık/Alan Dersleri
X
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Bozunum oranları ve tesir kesitleri Chap. 3 in Mark Thomson, ”Modern Particle Physics”, 58-78.
2 Dirac denklemi Chap. 4 in Mark Thomson, ”Modern Particle Physics”, 80-95.
3 Dirac denklemi Chap. 4 in Mark Thomson, ”Modern Particle Physics”, 96-112.
4 Parçacık değiş tokuşu ile etkileşme Chap. 5 in Mark Thomson, ”Modern Particle Physics”, 114-127.
5 Elektron-pozitron yok oluşu Chap.6 in Mark Thomson, ”Modern Particle Physics”, 128-144.
6 Elektron-proton esnek saçılması Chap. 7 in Mark Thomson, ”Modern Particle Physics”, 160-176.
7 Derin esnek olmayan saçılma Chap. 8 in Mark Thomson, ”Modern Particle Physics”, 178-189.
8 Derin esnek olmayan saçılma Chap. 8 in Mark Thomson, ”Modern Particle Physics”, 190-206.
9 Simetriler ve kuark modeli Chap. 9 in Mark Thomson, ”Modern Particle Physics”, 207-223.
10 Simetriler ve kuark modeli Chap. 9 in Mark Thomson, ”Modern Particle Physics”, 223-238.
11 Kuantum renk dinamiği Chap. 10 in Mark Thomson, ”Modern Particle Physics”, 242-252.
12 Kuantum renk dinamiği Chap. 10 in Mark Thomson, ”Modern Particle Physics”, 253-261.
13 Kuantum renk dinamiği Chap. 10 in Mark Thomson, ”Modern Particle Physics”, 262-271.
14 Kuantum renk dinamiği Chap. 10 in Mark Thomson, ”Modern Particle Physics”, 271-282.
15 Dersin gözden geçirilmesi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı

Mark Thomson, ”Modern Particle Physics”, Cambridge University Press, 2013.

Önerilen Okumalar/Materyaller

B.R. Martin and G. Shaw, Particle Physics,  (3rd ed.) 

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
1
10
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
2
50
Final Sınavı
1
40
Toplam

Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
3
60
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
1
40
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
2
32
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
2
Sınıf Dışı Ders Çalışması
32
1
32
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınavlar
2
15
Final Sınavı
1
24
    Toplam
150

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Temel ve ileri düzeydeki, fenomonolojik ve uygulamalı fizik kuramlarına hakim olur ve bunları kullanır,

X
2

Sorunları tanımlar, analiz eder ve bilimsel yöntemlere dayalı çözüm üretir,

X
3

Fiziğin kullanıldığı hemen her alanda, gerekli bilgileri edinebilme ve modelleme yapar, kurduğu modellere ve çözümlere eleştirel bakar ve bunları yeniler,

X
4

Kuramsal ve teknik bilgilerini gerek detaylı olarak uzman kişilere, gerekse basit ve anlaşılır bir şekilde uzman olmayan kişilere rahatça aktarır,

X
5

Fizik alanında yaygın olarak kullanılan yazılımlara aşina olur ve Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyindeki en az bir programı etkin şekilde kullanır,

X
6

Dahil olduğu projelerin tüm aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder, toplumsal duyarlılık çerçevesinde proje geliştirip uygular,

7

Evrensel anlamda birikimli ve duyarlı olarak tüm süreçleri etkin şekilde değerlendirir ve kalite yönetimi konusunda yeterli bilince sahip olur,

8

Soyut düşünce yapısına hakim olarak, somut olaylara bağlar ve çözümleri taşır, deney tasarlayıp veri toplayarak bilimsel yöntemlerle sonuçları inceler ve yorumlar,

X
9

Edindiği bilgi, beceri ve yetkinlikleri hayat boyu yeniler, kendini geliştirir, yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olur,

X
10

Fizik alanında bireysel veya ekip olarak bir çalışmayı sürdürür, bağımsız çalışmanın ilgili tüm aşamalarında etkili olur, karar verme sürecine katılır, zamanı etkili kullanarak gerekli planlamayı yapar ve yürütür,

X
11

Bir yabancı dili kullanarak Fizik ile ilgili bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar, ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1)

X
12

İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır,

13

İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir.

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest